Promisia (Johannes Mäkinen)

Myyntipäivät 2020

Proakatemian myyntipäivät ovat vuotuinen perinne, jossa Proakatemian ensimmäisen ja toisen vuoden tiimiyritykset kilpailevat tosiaan vastaan siitä kuka tiimi tekee suurimman myynnin kilpailun aikana. Toimeksiantajat määrittelevät tuotteidensa provisiomallin. Kilpailun henkeen kuuluu myös se, että voittaja tiimi vie kaikkien tiimien provisiot. Tänä vuonna myyntipäivät voitti ensimmäisen vuoden tiimiyritys Revena Osk. Myyntiä kolmen päivän aikana Revenalle kertyi 20 116 € sekä koko Proakatemian myyntitulos oli huimat 66054,11€, joka on 10 000€ enemmän, kuin viime vuonna ja samalla Proakatemian kovin myyntitulos.

Kilpailu ajoittuu syksylle ja tänä vuonna se kesti kolme päivää. Viime keväänä Proakatemian uusi valmentaja Toni Lehtimäki käynnisti innovaatiokilpailun, jossa tiimiyrittäjät kilpailivat siitä, kuka saa tuotteensa myyntipäiville myytäväksi.

Myyntipäivien 2020 tuotteiksi valikoitui Carccia, irtokarkkien kotiinkuljetuspalvelu, Kuntoakatemia, hyvinvointi ja kuntovalmennuspalvelut sekä Herkkä Snacks, linssin muotoinen uutuus herkku.

Revenan matka myyntipäivillä

Syksyn starttasimme asettamalla yrityksellemme tavoitteet, joista yksi oli myyntipäivien voitto. Kävimme tiimin kesken dialogia siitä, mitkä ovat seuraavat askeleet, jotta pääsemme tavoitteeseen. Päätimme kasata projektitiimin, joka vastaa myyntipäivien suunnittelusta ja vetämisestä. Projektipäälliköksi myyntipäiville valikoitu Nelly Lähteenmäki, joka kokosi itselleen projektitiimin hyödyntäen Belbinin tiimiroolimalleja. Projektitiimiin lähti mukaan Kukka-Maaria Halme sekä Matilda Tella. Belbinien hyödyntäminen projektitiimin kasauksessa tuotti tulosta ja piankin ensimmäisissä palavereissa projektitiiminä päätimme, että johdamme projektin kulkua yhdessä ja tasavertaisesti.

Aloitimme myyntipäivien suunnittelun sillä, että purimme Revenan tarpeet ja toiveet koskien myyntiä sekä reflektoimme Revenan aiempia kokemuksia myyntikilpailuista. Revenan yksi vahvuuksista on myynti, moni yrityksemme jäsenistä omaakin paljon myyntikokemusta, joten suoranaista myyntikoulutusta emme siis tarvinneet vaan pikemmin ohjausta ja tukea tiimityöskentelyyn. Yhdessä projektitiimin kesken päätimmekin lähteä tavoittelemaan sitä, että kaikilla olisi hauskaa myyntipäivillä.

Kohti voittoa

Mietimme jo etukäteen, miten tulemme voittamaan. Pidimme useita pajoja myyntipäivistä ja saimme apua edellisen vuoden voittaja tiimiltä. Tiesimme, että voitto vaatii paljon myyntiä ja isoja kauppoja, mutta myös hyvän ja kannustavan ilmapiirin. Huonolla fiiliksellä ei päästä huipputiimikokemukseen.

Projektitiimi piti huolen siitä, että tiimiytymiseen panostettiin ennen myyntipäiviä. Tutustuimme myös tarkasti myytäviin tuotteisiin ja niiden myyntivaltteihin. Saimme tiimimme mukaan ensimmäisen vuoden opiskelijoita, joilla ei ole vielä omaa tiimiyritystä. Heidät oli jaettu kilpaileviin tiimeihin tasaamaan tiimien henkilömääriä. Ymmärsimme heti projektitiiminä, että mikäli saamme nämä esipinkut osaksi tiimiämme ja motivoitua myymään, he ovat todella suuri voimavara meille. Siksi myös ensimmäisen vuoden opiskelijat olivat mukana tiimiytymässä sekä pajoissa, joissa tutustuttiin myytäviin tuotteisiin.

Laskimme edellisen vuoden myyntiin pohjaten, kuinka paljon meidän tulisi myydä mitäkin tuotetta, jotta voittaisimme. Teimme siis tarkan tuote- ja päiväkohtaisen budjetin tuolle kolmelle päivälle, ja seurasimme sen etenemistä koko myyntipäivien ajan.

Projektitiiminä teimme yhteisiä suunnitelmia ja ohjenuoria noille kolmelle päivälle, mutta tärkeimmäksi myynnin kannalta osoittautui annettu vapaus. Jokainen toimi myyntipäivien aikana juostavasti ja yksilöille annettiin vapaus tehdä myyntiä itselleen sopivalla tavalla. Tämä lisäsi yksilöiden motivaatiota ja oli varmasti yksi avaimista voittoon.

Voiton huumaa, iloa, naurua ja kyyneleitä

Kun olimme myyneet kolmen päivän ajan aamusta iltaan sekä antaneet kaikkemme kokoonnuimme Väinölinnan aukiolle voittogaalaan. Voittojuhlassa julkistettiin myyntipäivien 2020 voittaja, kunniamaininnat sekä toimeksiantajien omat palkinnot.

Revena voitti toimeksiantajan Herkän palkinnot eniten Herkkää myynyt tiimi, jossa palkintona oli saunailta Hämeenkadun kattohuoneistossa sekä Sanni Turunen Revenasta voitti palkinnon, eniten herkkää myynyt yksilö.

Olimme jännittäneet voittoa yhdessä koko perjantain, koska kukaan meistä ei tiennyt miten toiset tiimit ovat myyneet kolmen päivän aikana. Kun myyntipäivien voittajatiimi oltiin julkistamassa, keräännyimme kädet toistemme olkapäillä odottamaan ja kuulimme sanat: “voittajatiimi 2020 on Revena” pakahduimme ilosta, aloimme hyppimään sekä itkimme. Voitto merkitsi Revenalle paljon, sillä kevään myrskyn selättäneenä tunnelma oli käsinkosketeltava ja vihdoin olimme koko tiiminä tehneet yhdessä jotain uskomatonta. Tapahtuma ei ollut ainoastaan merkittävä itse voittamisen vaan myös tiimityön kannalta. Kasvoimme tiiminä ja opimme toisistamme paljon uutta koko projektin aikana. Uutena tiimiyrityksenä tulemme tekemään vielä paljon töitä yhdessä ja vaikeina hetkinä, tämä on se tunne, johon haluamme palata. Vaikka myyntipäivät olivat rankka rutistus, antoi se meille paljon enemmän, mitä osasimme odottaa.

Kirjoittajat: Kukka-Maaria Halme, Matilda Tella, Nelly Lähteenmäki

Kuva: Johannes Mäkinen

Comments are closed.