Miksi kiinnostuitte luonnonkosmetiikasta, miten idea ja koko homma lähti liikkeelle?
Akatemialta valmistumassa ollut Salla piti luonnonkosmetiikkaan keskittynyttä verkkokauppaa nimeltä nassu.fi ja oli lopettelemassa toimintaansa. Samalla sitten oltiin kiinnostuneita tekemään jotain erilaista. Erityisesti maahantuonti ja verkkokauppa kiinnosti ja siinä oli sitten hyvä mahdollisuus lähteä tekemään jotain erilaista.
Millainen yritys Nassu oli, kun ostitte sen?
Nassu oli luonnonkosmetiikan verkkokauppa, joka suhtautu luonnonkosmetiikkaan varsin intohimoisesti. Lopulta Nassulla ei ollut mahdollisuutta kuitenkaan jatkaa.
Kertokaa päävaiheet matkaltanne?
Aluksi perustettiin kuluttajille suunnattu verkkokauppa, joka ei kuitenkaan onnistunut kovinkaan hyvin ja oli enemmän ehkä harrastelua. Kuluttajaverkkokauppa pistettiin ensimmäisen vuoden jälkeen kiinni ja mietittiin, että nyt täytyy tehdä tätä hommaa jotenkin erilailla ja isosti tai sitten lopettaa kokonaan. Päätettiin sitten jatkaa näiden tuotteiden parissa ja samalla omistajapohjaan tuli hieman muutoksia. Yrityksestä tuli Suomen Luonnonkosmetiikan Osuustukku, joka on pelkästään luonnonkosmetiikkaan ja luomutuotteisiin erikoistunut tukku. Myymme tuotteita vain jälleenmyyjille emme enää kuluttajille.
Miten teillä menee nyt?
Tällä hetkellä menee mukavasti. Tuotevalikoimassa on 3 luonnonkosmetiikkasarjaa, huulivoiteita sekä myös raakasuklaata. Tulevaisuudessa on tarkoitus tuoda lisää tuotesarjoja Suomeen ja laajentaa myös muihin kuin kosmetiikkatuotteisiin. Jälleenmyyjiä on lähemmäs 300 ympäri Suomen. Olemmekin päässeet kivasti eteenpäin kun meidän tuotteita löytää koko Suomesta. Yritys on samalla kasvanut mukavasti ja meidän 3 omistajan lisäksi meillä työskentelee markkinointivastaava ja 2 myyntiedustajaa. Varasto- ja toimistotilat sijaitsee keskustan tuntumassa PMK-talossa.
Suurimmat onnistumiset? Entä suurimmat flopit/virheet?
Virheitä tulee viikottain ja niistä pitää ottaa oppia ja tehdä asioita aina vähän paremmin. Isoimpia virheitä on vaikea listata erikseen. Suurimmat onnistumiset on se ensinnäkin se, että meidän työtiimi on kasvanut paremmaksi ja toiminta on huomattavasti ammattimaisempaa kun alussa. Myös jälleenmyyjien määrä ja tiettyt isot jälleenmyyjät voidaan katsoa isoiksi onnistumisiksi (ruohonjuuri, sokos, life).
Miten akatemia on tukenut ja mahdollistanut matkaa?
Ilman akatemiaa emme varmasti olisi tässä tai emme olisi löytäneet tätä meidän juttua. Akatemia on myös rohkaissut yrittäjyyteen.
Mitkä on olleet suurimmat opit matkan varrelta?
Suurimmat opit varmaan liittyy maahantuontiin ja siihen liittyviin haasteisiin kun maahantuodaan isompia määriä. Tällä alalla on myös jatkuvasti oltava selvillä uusimmista trendeistä ja tuotteista, koska kilpailu on todella kovaa ja olet helposti heti askeleen perässä.
Vinkit kasvua tavoitteleville yrittäjän aluille?
Kasvua tavoitteleville yrittäjille isoin vinkki on se, että tottukaa siihen, että kovan kasvun aikana kassa on aina tyhjä. Yrittäkää rohkeasti kasvua ja älkää olko onnistumisista liian tyytyväisiä. Tällä alalla isot jälleenmyyntisopimukset ei vielä itsessään merkkaa mitään jos tuotetta ei saada myytyä isoissa liikkeissä. Kasvaessa et voi osata kaikkea vaan osaaminen kasvaa koko ajan. Kasvun aikana tulee myös helposti virheitä, koska osaaminen ei välttämättä pysy koko ajan samassa vauhdissa, mutta siitä oppii.
Niko Nieminen, Taneli Jaakonsaari ja Jyri Linna
Suomen Luonnonkosmetiikan Osuustukku
Add a Comment
You must be logged in to post a comment