Jo vuosia Proakatemian markkinoinnista ovat vastanneet opiskelijat. Proakatemian oma markkinointi- ja viestintätiimi pitää yllä ulkoisia viestintäkanavia, ja kehittää Proakatemian sisäistä viestintää. Ajatellaanpa melkein jokaista lukiota, ammattiopistoa tai korkeakoulua; pääasiallisesti näiden kokonaisuuksien markkinoinnista vastaavat palkatut henkilöt, jotka luovat ja kehittävät brändiä. Proakatemialla vastuu on opiskelijoilla. Saamme päättää, kehittää ja luoda itse Proakatemian markkinointia ja viestintää.
Joka syksy valitaan uusi markkinointi- ja viestintätiimi, joka koostuu pinkuista (1. vuoden akatemialaisista) sekä yhdestä vanhemmasta, mavi-jehusta. Mukana pyörii myös valmentaja. Viime syksynä aloitimme jälleen uudella porukalla. Tiimiin haki todella hyviä tyyppejä loistavilla hakemuksilla, mikä hankaloitti merkittävästi valintaa. Tiimin valinnan jälkeen aloitimme heti tulevan vuoden suunnittelun. Edellinen vuosi toimi hyvänä pohjana, ja viime vuoden tiimin jäsenet olivat suurena apuna uusille tulokkaille.
Kuluva lukuvuosi on ollut monessa mielessä historiallinen Proakatemialle. Aloitimme viime syksynä uudessa, hulpeassa tilassa, jossa todellakin on kasvunvaraa yhteisölle. Tämän lisäksi samaan aikaan Kuntokadun puolella aloitti ensimmäinen erä Proakatemialle yhteishaussa suoraan hakeneita opiskelijoita. Tuttavallisemmin näitä uusia tulokkaita kutsutaan esipinkuiksi. Edellinen vuosi oli siis ensimmäinen vuosi koko Proakatemian historiassa, jolloin pystyi hakemaan suoraan omalla hakukoodilla.
Tämä totta kai muutti merkittävästi Proakatemian markkinointia. Nyt kilpailemme toisten koulujen kanssa hakijoista eri vaihtoehtojen viidakossa. Tämä kiehtova haaste on ollut tiimimme toimintaa eniten ohjaava tekijä. Eri kanavakokeilut, kuten Snapchat antavat mahdollisuuksia päästä sinne, missä hakijat liikkuvat. Pääviesti koko markkinoinnissa on ollut unelmien koulu. Pyrimme tarinoiden ja alumnien avulla tuomaan esille, minkälainen mahdollisuus Proakatemia on opiskelijoille, ja kuinka erilainen oppimisympäristö meillä on.
Tarinat ovat myös osa myös kouluvierailujamme, joita kävimme tekemässä ympäri Suomea eri toisen asteen kouluissa viime syksynä. On ollut hauskaa nähdä, kuinka nämä tarinat inspiroivat (ja välillä myös provosoivat) myös opettajia tekemään muutoksia omassa opetuksessaan.
Kiehtovaa on nähdä, minkälaisia muutoksia Proakatemian markkinointiin tuo eri mittareiden entistä syvällisempi seuraaminen ja niiden mahdollistama markkinoinnin kohdentaminen. Tämän datan avulla saatiin esimerkiksi tietää, että nettisivuilla eniten vierailijoita on pääkaupunkiseudulta, joten esimerkiksi kouluvierailuita voisi suunnata seuraavana syksynä aiempaa enemmän sinne päin.
Tällä hetkellä sosiaalisen median kanavista toimimme aktiivisesti Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Uusina tulokkaina ja tulevaisuuden kanavina olemme ottaneet käyttöön Youtuben ja Snapchatin. Pyrimme kanavien kautta pääsemään sinne, missä hakijat ovat, mutta myös viestimään koko yhteisölle, alumnit mukaan lukien. Viime vuodesta lähtien käytetyin hashtagimme on ollut #unelmienkoulu, joka kuvaa hyvin omia ajatuksiamme Proakatemiasta ja sitä viestiä, jota pyrimme välittämään hakijoille.
Vuosi toi myös haasteita sisäisessä viestinnässä. Isommat tilat ja muuton tuoma hetkellinen hämmennys johtivat tuntemuksiin yhteisöllisyyden katoamisesta. Tähän haasteeseen tiimimme vastasi omalta osaltaan ottamalla käyttöön menneisyydestä tutun kuukausitiedotteen, jonka avulla saadaan tietoa tiimien asioista levitettyä yhteisölle pelkkää liikevaihtoa syvällisemmin.
Ensi viikon keskiviikkona katsotaan sitten työn tulokset nyt kun yhteishaku on päättynyt. Tiimistämme olen jo nyt äärimmäisen ylpeä, ja on ollut hienoa nähdä, minkälaista kasvua pystyy tapahtumaan alle vuodessa. Tässä yhteisössä on mahtava voima, joka kirittää jokaista sen jäsentä ylittämään omat odotuksensa.
Juuso Koivuniemi,
mavi-jehu 15-16
Add a Comment
You must be logged in to post a comment