Proakatemia on vaikeeta mieltää korkeakouluksi. Meillä ei oo tenttejä tai luentoja. Ei opettajia, professoreita saatikka arvosanoja. Täällä ei määritellä mitä kursseja täytyy olla käytynä, jotta saat tutkintosi suoritettua. Eikä meillä niitä kurssejakaan sen puolesta ole. Siitä huolimatta tästä yhteisöstä valmistuu ihmisiä, jotka toimivat omien alojensa huipputehtävissä. Missä tahansa muualla tällainen vapaus kuulostaa absurdilta horinalta, joka ei johda mihinkään mutta meillä se on arkipäivää.

Oon saanut läpi opiskeluni paljon närää aikaseksi ryhmätöissä. Monelle korkeakoulussa tärkein asia on arvosana. Sillä ei ole väljä, ymmärsitkö oppimaasi asiaa, kunhan osaat toistaa sen. Eikä se ole opiskelijoiden syy. He ovat oppineet ja heille opetetaan, että millään muulla ei ole väljä kuin arvosanalla. Miksi ruveta kokeilemaan jotain uutta, epämiellyttävää ja vaikeaa, kun joku on jo aurannut polun jota kulkea. Ja jos vahingossakaan kokeilet ja epäonnistut, muistuttaa sinua siitä arvosanasi.

Kun aloitin elokuussa Proakatemialla yksi ensimmäisistä projekteista, johon sotkeuduin, oli Sieniboxi. Projekti johon en aikonut tikullakaan koskea. Tai näin ainakin ilmoitin Sieniboxin perustajille. Tuotteen kyseenalainen maine ja lähes mahdottomalta näyttävä myynti houkuttelivat kuitenkin liikaa.

Alussa käytiin tapamaassa paria jälleenmyyjää, joista toinen ei halunnut jatkaa tuotteen myyntiä, sillä eivät kokeneet sitä tuotetta toimivaksi. Toisella oli myyty 1 tuote 6kk aikana, joka tuli reklamaation kera takaisin. Täys farssi.

Markkinointi oli yhtä hakuammuntaa ja myyntiä tuli joillekin hassuille tutuille. Tehtiin jopa muutama prototyyppi uudelle tuotteelle, jälleenmyyjien ohjeilla. Ja ne vasta pommeja olikin. Koko projekti olisi arvosanoina näyttänyt 0 marraskuun loppuun asti. Epäonnistumista toinen toisen perään. Jälkeen päin mietittynä tässä vaiheessa taidettiin saavuttaa paskojen ideoiden lakipiste.

Päätimme edelleen olla luovuttamatta ja lähteä kokeilemaan Facebookin ja Instagramin maksullista markkinointia. Tietotaitomme tästä perustui n.5min googlettamiseen.

Myimme verkkokaupasta viikossa enemmän kuin verkkokaupan koko vuoden myynti yhteensä oli ollut.

Toissa viikolla muuten kuvattiin Sieniboxin mainosmateriaalia, jossa keikistelen S-koon tuubihame päällä. En millään malta odottaa miten meidän asiakkaat ottaa sen vastaan. Varsinkin kun olemme kohtuullisen hyvin selvillä tuotteen käyttäjistä. Voin paljastaa, että kaikki data kertoo meille tämän projektin myynnin loppuvan tähän. Mutta kuka tietää, ennen kuin kokeilee.

Ne lampaat? Tarhassa tehdään niin kuin käsketään. Peruskoulussa tehdään niin kuin käsketään. Toisella asteella tehdään niin kuin käsketään ja korkeakoulussa tehdään niin kuin käsketään. Pian huomaat, että koko yhteiskunta on yksi lampaiden laidunmaa.

Proakatemialla saat ite päättää ootko lammas, paimen vai yksisarvinen. Ei ole ketään sanomassa miten ja mitä opiskelet.


Kirjoittajasta

Teemu Pinomäki

Teemu Pinomäki

Eventa Creative

www