24H TOIMEKSIANTO: LEPPÄKOSKEN ENERGIA JA SÄHKÖN B2B-MYYNNIN HAASTEET

Proakatemian valmistuvien tiimiyrittäjien viimeistä yhteistä koitosta, 24H-loppunäyttötapahtumaa, vietettiin tänä vuonna 19.-20.11.2018. Kyseisessä tapahtumassa tiimit saavat ratkaistavakseen haasteita eri yrityksiltä ja heillä on 24 tuntia aikaa tuottaa näihin ratkaisu esityksen ja raportin muodossa. Yksi tapahtuman rikkauksista on se, kuinka monipuolisia eri alojen toimeksiantajia ja toimeksiantoja saamme joka vuosi. Tänä vuonna meillä oli kunnia saada ensimmäistä kertaa energia-alan yritys, Leppäkosken Energia, mukaan tapahtumaamme.

Leppäkosken Energia kuuluu Leppäkosken Sähkö-konserniin, joka vuonna 2019 viettää 100-vuotisjuhlavuottaan. Konsernin tarina sai alkunsa pienestä vesilaitoksesta, joka sittemmin on yritysostojen kautta kasvanut suureksi alueelliseksi energiayhtiöksi ja toimii ympäri Suomea. Konserniin kuuluvat Leppäkosken Sähkö Oy ja sen tytäryhtiöt Leppäkosken Energia Oy, Leppäkosken Lämpö Oy ja Grid.vc Oy. Konsernin visiona on olla menestynein ja arvostettu energiayhtiö. Sen arvoihin kuuluvat asiakaskeskeisyys, vastuullisuus, uudistumiskykyisyys ja tuloksellisuus. Yritys tarjoaa kestäviä energia- ja palveluratkaisuja muuttuviin tarpeisiin.

Leppäkosken Energia vastaa sähkön hankinnasta ja myynnistä sekä sähkökaupan asiakkuuksien kehittämisestä. Yritys toimii erittäin kilpailulla alalla isojen toimijoiden keskuudessa. Leppäkosken Energian toimeksianto käsittelikin sähkön B2B-myyntiä ja siihen liittyen tarkemmin, miten parhaiten tavoittaa yrittäjät siinä vaiheessa, kun sähkösopimuksen solmiminen on ajankohtaista? Tiimin tulikin 24 tunnin aikana miettiä, milloin, missä kanavassa ja millaisella viestillä yritys tavoittaisi potentiaalisen yritysasiakkaansa ennen kuin tämä tekee ostopäätöksen. Keksisivätkö he jotain uutta ja erilaista, kuin mitä yritys itse on jo miettinyt tai kokeillut?

Mielenkiintoista toimeksiantoa pääsi ratkaisemaan tiimeistä Projektitoimisto Massive. He taidokkaasti hyödynsivät ensimmäisen tapahtuma-aamun kyselytunnin ja loivat toimeksiantajan kanssa yhteisen suunnan siitä, miten lähtevät ratkaisemaan toimeksiantoa. Syntyi ajatus palvelupolun luomisesta Priima-sähkösopimuksen myynnille. Polun kontaktipisteinä toimivat ajoitus, kanavat ja viesti.

Leppäkosken Energian vahvuutena kilpailuilla markkinoilla on paikallisuus, vahva asiakaskokemus sekä selkeä hinnoittelu ja siitä viestiminen. Tiimin ratkaisuna tuottama palvelupolku kuvasikin sitä, kuinka yritys löytää potentiaalisen asiakkaan ja saa solmittua tämän tarpeisiin sopivan sähkösopimuksen. Palvelupolun lisäksi toimeksiantaja sai koonnin, jossa oli markkinointikeinoja liittyen yhden palvelupolussa esille tuodun kanavan toteutukseen sekä ideapankin, josta löytyi lisää 24 tunnin innovoinnin aikana tulleita ideoita.

Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen tapahtumaan ja tiiminsä Massiven tuottamaan ratkaisuun. Massiven esitys ja loppuraportti antoivat paljon uutta ajateltavaa B2B-myynnin kannalta ja sieltä löytyi uutuusarvoa tuottavia ideoita, joita yritys itse ei ole vielä kokeillut ja joilla se voi erottua kilpailijoistaan. Myös me olemme kiitollisia toimeksiannosta, jolla todellakin oli käytännön tarve! Jatkossa siis varmasti Proakatemian ja Leppäkosken Energian polut kohtaavat taas projektien tai 24H:n merkeissä.

Tags: No tags
0

Add a Comment

You must be logged in to post a comment